Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 5, 2010

ALLAH MAHA ADIL

Assalamualaikum wbt..
Hmm dah malam dah nie..
Tapi tadi aku ade baca sikit2 apelah yang dah aku coretkan kat dalam blog nie..
Haha
Ntah ape-apelah yang aku duk mengarut kat sini
Memang datang telus dari hati nuraniku..
Aku dah 18 tahun..
Tapi kalau kira ikut tahun,,dah pon 19..
Dah tua..
Alhamdulillah..
Allah swt masih lagi mahu meminjamkan aku kesihatan tubuh badan dan umur yang panjang [alhamdulillah & insyallah] untuk terus hidup di Bumi ciptaanNya..
Subhanallah..
Bila aku fikir2 balik..
Setiap yang berlaku di dalam hidup kita ni memang ada hikmah

Ade hikmah..

Ade..

Cume kenkadang kita aje yang tak nampak..
Ataupun sengaja buat-buat tak nampak..
hehe
Maklomlah,,asyik fikir diri dan pemikiran kita aje yang betul
Sampai sanggup menolak takdir dan fitrah yang ALLAH dah ciptakan untuk manusia..

Aku selalu jugak berimaginasi sebelum tidur,,kenkadang kat dalam kelas bila lecturer takde..
Aku terfikir,,terlintas kat benak aku..
Dalam dunia ni tersimpan 1001 rahsia yang masih belum terungkap..
Diri kita misalnye..
banyak yang kita perlu pelajari tentang diri kita..
Teori sains bukan lah 100% membantu bagi kita mengenal diri kita dengan lebih mendalam..
Kita sendiri yang kena cari..
Cari dan terus cari..
Rahsia fikiran dan lintasan hati..
Hmmm..
dah macam Misteri Nusantara lah pulak aku nie..
KAH3
alalala

Hmmm...Allah memang Maha Adil
Walaupun dia jadikan manusia dengan pelbagai rupa, fizikal, ragam, gaya hidup, falsafah pemikiran..

Ade jenis manusia yang kita benci sangat2..

Ada pulak jenis yang kita suka sangat2..

Tapi kita tak sedarke?

Sebenarnya, dua kategori manusia yang kita suka dan tak suka nie..
Saling melengkapi dalam hidup kita..
Takkan lah hidup kita ni macam 'a bed of roses'
Mudah..kacang..super simple...super easy..
takde masalah langsung..
Semua orang suka and sayangkan kita..
wah! tak challenging lah kalau macamtu..
Tak seronok..
Tak ada feel.

Sebab ape ek aku cakap macamtu..
sebaabbb..
manusia ni perlukan cabaran untuk meneruskan hidup..
manusia tak akan mampu hidup kalau tak ade cabaran dalam hdup dia..
pelik kan ayat nie?
Kalau tak ade cabaran, tokleh hidup..
haha
aku tulis nie sebab definasi manusia dalam keplaotak aku ialah: makhluk ciptaan ALLAH yang memerlukan ujian dan dugaan bagi mencapai sesuatu tahap ataupun level yang lebih baik dalam hidup mereka,,supaya hidup mereka boleh diperbaiki lagi..dan orang2 yang banyak membuat kesilapan TAPI mereka BELAJAR melalui kesilapan yang telah mereka lakukan..

mereka berusaha agar kesilapan yang sama tak akan berulang lagi..

Berusaha dan terus berusaha..

Menentang cabaran dan halangan sebelum mereka mencapai satu ke satu destinasi..

Lalu menjengah ke destinasi UTAMA yang belum terjangkau oleh akal fikiran..

IAITU SYURGA YANG KEKAL ABADI..

Dan MANUSIA itu memang dah betul2 berjaya dalam kehidupan dia..

Macam dah lulus test JPJ..kah3

Itulah baru dikatakan MANUSIA!!!

hehe
ntahlah..
samada korang paham ataupon tak ape yang aku tulis nie..
ni memang datang dari fikiran ak sendiri
straight aku hamburkan kat blog nie..
hurrmmm
manusia perlukan cabaran..
kalau hidup takde cabaran,,bukan hidup namanye..
ye tak?

hehe

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm................

blog..

aku tetibe rindu kat ustazah2 aku kat SHARODZ..
tak tau lah kenapa..
tadi aku belajau agama..
today was the first class..
ustazah tu suruh aku perkenalkan diri time taaruf
cakap bahasa ARAB since budak2 class aku dah suruh
pergghh!
agak berpeluh jugak lah nak ingat balik..
ahaha
ismi amalina
ana askunu..fi melaka
fil madrasah assanawiyah alwathoniyah syarifah rodziah..[tertinggal addiniyah]
hahaha
ngaroottsss jer..
adoiii da banyak terms bahasa arab yang aku dah lupa..
itulah belajar arab sebab nak lulus pekse jer..
ape yang aku dapat??
Dahla dapat B3..bahasa arab byk lak yang dah lupa..
hehehe
takpelah..boleh ulang balik belajau..
huhu
ALLAH MAHA ADIL ye x?

bak kata pepatah arab:


''man jadda wa jadda..
man ghasala fashala..''
''siapa yang rajin dia berjaya..
siapa yang malas dia gagal..'

huhuhu
ingat lagi lah!!
hehe
ok lah..
nak pergi tidorr..

p/s: aku dah pindah bili buat kali ke 3!!! Skarang ni aku, rina and farah dah move ke blok 6..dekat sikit dengan budak2 B.Ed TESL yang lain..huhuhuhu [wink2]
happynyee....


SAYA SAYANG ALLAH! SAYA SAYANG ISLAM!

No comments: