Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 16, 2010

Berubah

Assalamualaikum wbt to all my dearest readers!

It's been almost a month I don't up-date this blog-I can see a lot of spider webs here and there.
Well, I know I know- people would say that I have a lot of time now to update my blog since it's holiday people! 
Everyone should know that although it's holiday, I still have other things to do instead of blogging~haha! Very lame excuse, I guess. 
Well, for your information, I am now staying in nenek's house. I miss staying here and I would love to spent longer time in here but unfortunately, we got only 3 weeks for hols. It's not fair! I love my kampong and I feel like I want to stay here FOREVER! =p ROFL
Hahaha. [Aku sudah mula merepek]


Aku sebenaunye miss nak tulis blog dalam BM so izinkanlah aku tulis blog aku dalam BM just once- for this entry only, ok?! Ahaha~
Well.....it's holiday~ right?


Sejak aku balik kampung beberapa hari yang lepas, banyak benda yang aku dah belajar. Maklumlah hampir 3 bulan aku melalok seorang diri kat KL nun, tak balik Melaka langsung. Adoi~ memang kalau fikir balik amat lah menyesakkan kepala otak aku yang dah memang sedia sesak ni.
Yelah, as all the IPBA TESLians know, kami kena habiskan baca novel The Mango Season yang quite okay lah tapi cerita pasal India yang aku amatlah tak berapa nak faham- banyak nau perkataan India-ni yang aku kena berguru dengan Precintha and Hema lagi lah lepas ni. Haha [gelaklah, gelaklah] Thanks to them I've learnt a few Indian words so far;


"Yene Kutu Kowarde"- Saya mengantuk lah [aku suka! aku suka! sebab aku memang kaki tidur pon...]
"Kurumbe"- Nakal
"Vanggal Polar"- Mari! LOL

Well, I may be sucks in pronounciating those words but I am striving to be good in it, mkeeh! haha

Apelah aku punya intro memang dah jauh bebenau lah dengan tajuk kan kankan?? Yelah nak tulis pasal berubah berubah berubah  tapi ntah sampai India aku melencong.
Hurmm...itulah aku yang memang kaki melaluk ke mana mana sahaja asalkan aku bahagia bebeh! -ayat orang takde pendirian~ =______=

Dalam entry ni aku bukan nak cakap apelah sebab mostly yang baca blog aku ni REMAJA! TEENAGERS! hoyeh3!! kankankan? kecuali ummi lah..hehe [Assalamualaikum ummi! Elelele ummi senyum sorang2 la tu! Haha] So harap-harap takde siapelah yang akan terasa because I write this for my own self-reflection...

Selama 3 bulan aku menempek kat KL tu, memang agak mencabau keimanan sebenaunnye sebab takde oghang nak tegur2 aku kalau aku ade buat salah ataupun buat perangai tak berapa nak elok lah- lagi-lagi kat mata orang-orang tua. [Ingat ni, Filial Piety ye anak-anak murid!!] Kawan-kawan pon aku ghase macam ghamai aje yang tak beghapa beghani nak menegur aku or maybe sebab nak jage hati aku kot. Atau pun maybe bagi mereka, ape yang aku buat tu tak salah or ape-ape jelah alasan yang boleh diterima skema.

Aku bekas SHARODZ, sekolah agama lah katekan ..nak katakan sekolah aku tu memang sekolah yang bagus- ye! aku mengakuinye! Majulah As-Sharifah! Tapi kenapa ek kengkadang susah sangat lah aku nak ikut dressing code yang chekgu2,ustazah2, ustaz2 dah tanam dalam minda aku sejak aku Form One lagi.?? Dressing code mengikut Islam. Aku akui memang dari sekolah aku rebel and tak berapa syuke dressing code yang beliau2 dah tetapkan tapi aku pakai jugaak sebab 1- aku prefect sekolah [ape pandang2? Otai nih! Hahaha] and 2- sebab dah pakaian sekolah- aku pakai lah! takkan nak pakai skirt kot?

And then ke'rebel'len aku ni terbawak-bawak la sampai masuk IPBA......


Makin lama makin terok....



Makin lama makin ketat....



Makin lama makin pendek......



Makin lama makin dedah sana sini......



Haaiiisyyyyyyyyyyyyyyyy.........................




Ikot fashion lah sangat tapi aku pakai kengkadang bukannye kena pon. Nampak orang pakai lawa tapi bila aku pakai apesallah dah macam budak retarded? ahaha =_______="

^

Tapi bila aku dah masuk IPBA, aku rasa aku dah start pakai jeans ketat~

Aku pakai jeans...Habis da jin jin kat luau sane bogel sebab aku da amek pakaian dorang.Ngeh3~


Example aje lah..


And aku pon dah pandai pakai tudung selempang~


Ya! Memang entry ni merupakan sesi aku mengutuk diri sendiri tanpa belas kasihan. Aku memang tak teguh iman. Hape ntah nak jadik. Isy... ;'(

Actually banyak lagi baju aku yang tak cukup syarat...sekarang ni rasa macam nak jual aje baju-baju tu sumer!

Billion thanks to my mum, dad, nenek and cik dodi for the whole day 'advice' haha even some would consider it as a nag and non-stop babble.Memang tak elok pon perempuan lagi-lagi yang kurus macam aku ni pakai jeans and legging..nampak keting bak kata mak I..HAHA~ Macam pelanduk aje. Aku tak tau lah. Bila kita pakai kononnye ikot trend- ingat dah cantik sangat lah tu tapi sebenarnye fashion lam, like baju kurung and jubah and tudung labuh tu lagi eolk sebenarnye. Selamat and dapat pahala lagi tu kalau pakai and niat kerana ALLAH. 

Aku memang memerlukan nasihat-nasihat ni semua sebab kalau takde sampai bila-bilalah aku pakai baju entah pape.

Some of us will think yang ape yang aku duk melalut ni? Dulu bukan ke aku memang dah pakai baju tutup aurat? Ape lagi yang tak cukup?

Ye~ dulu pon aku fikir macamtu jugak tapi sekarang ni cuba tengok balik kat Islamic Dressing Code.

klik gambar untuk view yang  lebih besar.


Aku before ni mungkin tergolong kat salah satu gambau di atas ni. Aku lupa buat-buat lupa pada suruhan Allah dalam surah An-Nur yang bermaksud:



"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah an-Nur:31)

Aku dah tak tau nak cakap hape dah. Sekarang ni, thanks to ummi and abi for spending such a big amount of air liur for advicing me and also money for me to buy baju and tudung yang menepati syariat Islam. Banyak baju2 aku yang tak ikot syarat. Ummi..Abi..thank you soo much. I just don't know what to say..Thanks also to Kak Diah for spending a lot of time advicing me yang ntah ape2 ni untuk berubah ke arah yang lebih baik. I <3 u guys soo soo much!
Hopefully, after this I will be istiqamah in my way of dressing-tutup aurat. Insya-Allah..

My latest pic with tudung yang lebih labuh:

time kat Dataran Pahlawan- surprisingly, I felt relieve when I wear this kinda attire.



I am trying to change slowly. 


or lepas ni aku pakai telekong teros! Ahahaa! Just joking~

"Ya ALLAH...Bantulah hamba-Mu yang lemah ini untuk berubah ke arah yang lebih baik. Bantulah aku Ya Allah. Kau lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Tetapkanlah imanku. Bantulah aku. Bantulah aku untuk istiqamah dalam setiap kebaikan yang aku lakukan.
Amin..."


My last words, Islam tak pernah menghalang umatnye berfesyen asalkan berfesyen mengikut kehendak syariat.....Renung-renungkanlah~


hmmmmmmmmmmm.....


I think that's all for this entry. Thank you and Assalamualaikum wbt.




No comments: