Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 20, 2012

Rasa Cukup

Assalamualaikum wbt to all my lovely readers.

Hari ini aku terpanggil untuk membuat satu entri mengenai rasa cukup. Atau likely kita cakap rasa bersyukur.


Bila aku membuka laman-laman sosial seperti FB dan blog di mana kebanyakannya yang aku baca ditulis oleh orang Melayu dan juga beragama Islam macam aku jugak, topik yang seringkali mereka timbulkan ialah tentang kepuasan peribadi or self-satisfaction. Sebagai contoh kerapkali juga aku terjumpa statement macam ni:-  "Kenapa keluarga orang lain nampak ok je tapi keluarga aku porak-peranda. Isk isk isk" or "Eeee..jealousnye tengok kulit muke budak ni putih gebu aje, aku pulak dah la hitam, (oops terasa I) kenapalah aku dapat kulit hitam? Nak beli produk whitening lah... But which one? Clinique bagus tak?" or "Ala kereta I kecik aje...Proton pulak tu...segannya nak bawak pergi kolej. Budak-budak semua pakai kereta import. Untungnya" and lagi and lagi and lagi.


Annoying sangat kan kalau jumpa statement tu kat mana-mana blog. Or aku sorang je yang rasa annoyed? Biasanya statement macam ni dikeluarkan oleh orang perempuan. Memanglah sebab akalnya 1 tapi nafsunya sampai 9. Aku faham sebab aku sendiri  pun perempuan juga dan aku pun mengerti walaupun orang macam ni kalau dah miliki hampir semua harta dalam dunia ni, diorang akan still rasa tak puas dengan apa yang dia ada.


Sebenarnya, susah sangat ke untuk rasa bersyukur dengan apa yang kita ada ni?


Soalan ni aku tujukan buat rakan-rakan yang membaca dengan diri aku ni sendiri. Sebab aku tau kita semua suka meurungut, ye tak?. Kalau tak, baguslah sebab aku akui yang aku kadang-kadang suka jugak merungut. Ada aje yang tak kena. Tu tak kena. Ni tak kena. Rasa tak cukup. Rasa macam banyak aje yang aku takde, tapi orang lain ada. Rasa tak fair sangat hidup ni.


Aku faham yang perasaan itu menjurus kepada rasa tamak dan tamak itu dibenci Allah.
Tapi manusia memang takkan puas...even dia dah own bergudang-gudang emas pun sampai keldai yang bawak gugusan kunci gudang emas dia pun boleh pengsan (Rujuk pada cerita Qarun), pun mereka takkan puas kalau mereka tak kenal erti syukur.


Cuba jangan asyik nak pandang orang yang kat atas aje. Cuba sesekali jeling sikit kat kehidupan orang yang lagi rendah tarafnya dari kita. Makan pakai semua ada yang lengkap dan ada yang tak lengkap. Cuba baca kisah-kisah tokoh yang bermula sebagai seorang yang tak punya apa-apa tapi bila dah besar, dia jadi orang yang luar biasa. Contohnya macam Professor Sidek Baba.


Prof Sidek Baba

Aku admire sangat dengan Prof ni sebab dulu-dulu dia orang miskin dan susah tapi mampu menggapai kejayaan yang orang berharta pun tak mampu gapai. Jalan jauh-jauh hanya semata-mata nak pergi sekolah pagi-pagi buta. Hari-hari dia berjalan. Cikgu tak suka dia  sebab dia miskin and banyak lagi lah dugaan dia semasa belajar tapi dia kuatkan semangat and teruskan juga perjuangan dia untuk jadi orang yang berguna satu hari nanti. Niat dia belajar kerana Allah dan nak bantu naikkan taraf kehidupan keluarga dia yang susah.


Aku insaf la kalau bace cite-cite macam cite Prof Sidek Baba ni. But still, kadang2 the demon inside me still jugak tak putus2 bisikkan kata2 hasutan yang membuatkan aku kadang2 rase kurang daripada orang lain..


Ape lagi sebenarnye yang aku@kite semua nak....................................Ya Rabbi...jauhkanlah aku daripada sifat2 tak bersyukur dan 'ujub ya Allah...jadikanlah hambaMu ini antara hamba-hambaMu yang bersyukur dan tak kufur nikmat.....Amin...
Isk,.isk....isk....


Alhamdulillah...at least aku ade parents yang masih sihat walafiat...
Alhamdulillah...at least aku sendiri sihat...and still standing...
Alhamdulillah...at least aku kehidupan yang gembira huhu
Alhamdulillah...at least poket aku takdelah kosong sampai nak beli nasi pun tak mampu..
Alhamdulillah...at least ALLAH masih bagi aku bernafas dan menghirup udaraNya...
Alhamdulillah...at least hidup aku bahagia dikelilingi insan-insan and kucing-kucing yang aku sayang... :)


Alhamdulillah
Thanks ALLAH...


So LEEN!!!
Bila rasa nak banding-bandingkan diri ko dengan orang lain....sila ingat apa yang ko tulis kat atas tu.. 
Begitu juga dengan pembaca-pembaca belog ni ok?... 


Salam Syukur...
dan selamat menyambut bulan Sya'ban tak lama lagi...!!!




2 comments:

A. Asyraf (asd_slade) said...

Dasar manusia itu memang tidak pernah puas dengan aoa yang ada.Bersyukurlah kita masih ada nikmat iman dan islam.

Tak paham dengan sesetengah yang boleh post masalah keluarga di FB pelik tapi benar..
http://budakloklak.blogspot.fr/search?q=bersyukur

Elle Who? said...

tau xpe...kesal dgn prangai org mcmtu kan...