Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Sunday, July 29, 2012

Resepi Berbuka Mudah untuk Orang Malas

Assalamualaikum wbt to all my dearest readers!

Apa macam puasa harini?
Ade mengelat tak?
Huhuhu
Harini aku baru balik dari rumah nenek aku.
So back to basis laa
Jadi tukang masak semula...ngaaaa~
Memandangkan harini hari minggu, aku malas nak masak special-special sebab aku busy sikit waktu hujung-hujung minggu ni. (Eleh macamla hari lain aku masak special-special kann? LOL) Maklomlah, ummi cuti hujung minggu, so aku ni pon kena la tolong kemas-kemas rumah sikit...nak raye kannnn...hoho (semangat kejap)
so resepi yang aku nak bagi kejap lagi ni memang khas untuk orang yang malas nak mampos nak masak tungtangtungtang tapi insyaAllah aku confirm sedap sampai menjilat jari!. :)




Lauk 1: Tom Yam Ayam Sayur
Lauk 2: Moroccan Tortilla (Telur Dadar Morocco kalau ikut Bahasa Melayu nye..) 

Resepi Tom Yam Ayam Sayur (hidangan untuk 5 orang)
Bahan-bahan:


4 ketul dada ayam (diced)
1 labu Bawang besar} dimayang
2 ulas Bawang putih}diketuk dan dihiris
1 batang lobak merah} dihiris
2 biji tomato} dipotong wedges
1/4 kubis bunga} dihiris
4 tangkai serai} diketuk
10 biji cili padi} diketuk (boleh kurangkan bagi yang tak suka pedas)
3 1/2 sb tomyam paste
3 helai daun limau purut
5 cawan air
garam secukup rasa


the ingredients




Cara-cara:

  1. Didihkan air. Masukkan semua bahan-bahan kecuali sayur-sayuran. Kacau.
  2. Masak sampai ayam empuk. Masukkan sayur.
  3. Perasakan dengan garam.
  4. Siap!



sluurrpppp!!!!

Resepi Moroccan Tortilla 
Bahan-bahan

6 butir telur ayam
3 biji kentang (dipotong dadu dan direbus sampai empuk)
1 biji bawang besar} dimayang
1 sb mayonnaise
1 sb parsley kering
1 sk serbuk lada hitam
1 sk oregano
2 sk garam
2 batang cili merah} dihiris - OPTIONAL bagi yang suka pedas
2 sb olive oil- OPTIONAL sebab aku punye dah habis so i subtituted it with minyak masak biasa.

Cara- cara
  1. Pukul telur bersama-sama mayonnaise sampai kembang
  2. Masukkan bawang diikuti dengan bahan-bahan yang lain. Pukul lagi.
  3. Panaskan minyak di atas kuali leper. Di atas api yang kecil, tuangkan batter telur tadi.
  4. Cucuk sedikit lubang bagi memastikan bahagian atas telur tadi turut masak.
  5. Ambil pinggan leper (or I used tudung periuk) dan terbalikkan telur tadi diatasnya bagi mengekalkan bentuk tortilla itu.
  6. Gelungsurkan perlahan-lahan telur tadi masuk semula ke dalam kuali tadi.
  7. Masak dan sedia untuk dihidangkan. 
Graphic Details:
(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)
terbalikkan dan goreng sekejap

(8)

Voila!


Itu saje resepi yang aku nak share hari ini.
Mudah kan?
So bagi siapa-siapa yang malas nak masak or nak masak cepat-cepat aje, silalah cuba resepi yang aku share ni.
Senang dan guarantee sedap!
Jumpa lagi esok!
Dan selamat berbuka puasa! :)

7 comments:

Zya Amalis said...

sedapnyer...nnt nk try telur goreng tuh...:)selamat berbuka lin

A. Asyraf (asd_slade) said...

Hahaha mcm sdap jek..actually tom yam tu bukanlah resepi malas sebab banyak gak keje,nak kene basuh ayam,potong sayur etc..

Kalau moroccan tortilla tue mmg resepi malas sbb aku pun slalu buat kat sini,.,,simple dan sdap,,hahah

Elle Who? said...

Acik: Cube jgn x cube!

Athir: hehe...bagi aku tomyam xdela complicated sgt...campak2 je dah siap..xyah nak tumis2 bagai,..huhu...agree! tortilla sgt sedaappp kann?!hewhewhew

trialtodelete said...

giteww la masak hebat la ko..walaupun amatur lg haha

Elle Who? said...

rizal: haha pon boleyhhh...biase,,biase..

Unknown said...

haha...terliur plak masuk sini pada pukul 4.37 petang hahahahah...

sabar sabar...

Elle Who? said...

haha sabar sabar azham... :p