Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 21, 2009

Nenek, nenek..la tahzan..


Assalmualaikum wbt
Hai aku datang lagi~

Hari ni aku duduk kat rumah nenek lagi! Aku rasa cuti sem ni aku banyak habiskan masa kat rumah nenek. Kesian nenek. Dia tak berapa sihat..haritu nenek operation mata kat HBM. Operation for her right eye. Nak buang cataract n olso glaukoma. Aku temankan sehari..malam selepas dia operate. Aku kesiankan nenek. Dia tu jenis yang mudah terluka. Her heart is sooo fragile. Yelah lagi2 dengan keadaan dia yang tak berapa nak sihat..

Aku sayangkan nenek....

********************************

Sejak dari aku sekolah rendah lagi, aku suke datang menyibuk kat rumah nenek. :p.. Aku suka lepaking kat rumah nenek. Enjoy! Aku tak rasa boring sangat duduk kat sini sebab nenek rajin layan aku borak and nenek jugak selalu ajau aku buat macam2 kerja. Daripada seorang 'anak pompuan manja + ngengada + agak spoil' aku berubah la sikit jadi "anak pompuan yg tau la jugak buat kerja'..tupun selepas brape ratus kali ntah kene brainwash dgn nenek..tapi aku tak pernah amek ati pon..hehe..yelah..even sumtymes..mmg agak hurting la..lagi2 bila dia mencerlang2kan mata tajam dia uh..perghh! bisa..n campur lagi dgn kelaseran ayat2 nenek..haha! aku rase kalo Hitler dengau pon boley menangis kot..kah3! seronoknye aku ngumpat nenek..nenek tengah baring kat sebelah aku jer ni..gelak sensorang tengok 'Madu Tiga'...
tak perasan pon..haha~

Aku ingat lagi time nenek sihat dulu, dia selalu lepak kat luau rumah..kat tepi2 pokok2 bunga yang dia tanam uh..and bace buku motivasi Dr Tuah..lepas tu aku akan datang menyibuk kacau2 nenek bace buku..hehe..kengkadang suka terkejut2kan dia sbb nenek aku nie kaki melatah sey..haha~then..of course la kene marah..padan muka aku.. :))))
Aku ingat lagi ar satu petang tu dia bace this one particular topic dr buku dr Tuah uh yg cakap, "org yg kuat melatah nie, nyanyuk"..lepas tu dia cakap kat ak yg dia nak berenti la melatah latah nie..pastu cik dodi datang sergah dia..bagi salam kuat2..n then..poof! hilang terus azam dia..ntah berapa bakul punya latah ntah dia hambur..haha..ape yg dia latahkan?hahahahaha..sori la..18sx..dangerous kalo aku tulis kat sini..~

Hmmm..nenek, nenek..

Tebiat nenek yang dia tak hilang2 sampai la sekarang, dia suka ajau aku masak..Dulu mmg aku belajau teori jer..demo nye nenek yang buatkan..tapi sekarang ni..disebabkan faktor kesihatan..demodan teori masak uh..dua2 lah aku yang kena buat..sedap ke tak belakang citer..haha..tapi alhamdulillah lah nenek still berselera nak makan. Dia selalu cakap kat aku..
'walau sedap macamana pon org masak..tapi nenek kena makan sorang2, nenek tak lalu..ntah la kenapa.."
Hmm..biasa lah tu kan? siapalah yg suka makan sensorang..mmg la tak lalu..
Nenek selalu pesan kat aku belajau rajin2..jangan putus asa..mesti berjaya..sejak daripada kecik lagi nenek memang jenis yang suka bagi reward kat cucu2 dia kalau kitorang ade peroleh ape2 kejayaan..tak kira lah..dapat nombor satu dalam kelas ke..dapat nombor tiga ke..menang pertandingan ke..dapat sijil ke..tak kisah la..any perkara yang membanggakan..nenek akan bagi adiah..suke100x! XD
kecik2 dulu..hadiah2 yang aku selalu dapat; sapu tangan, lopak pensel..pensel warna..or takpun duit..hehe. walaupun barang2 tu taklah mahal sangat tapi dia kaya dengan sentimental value..ececehh..bila aku dapat hadiah dr nenek..aku rasa lebih bersemangat..rasa lebih bermotivasi..n aku rasa diriku amat berharga :)))

Tapi sekarang ni, cucu2 nenek ramai yang dah besau2..da masuk U..paling kecik pon dak fitri lah..ank pok su..nenek pon da makin tua..and aku perasan kalau dulu nenek seorang yang rajin turun berkebun..rajin wat kerja..menjahit lah..memasak lah............
sekarang ni aktiviti nenek..baring ..tengok tv..tidor..sembahyang..hmm..indoor activities..
nenek tak larat keluar
da takde lagi la nak lepak2 kat luar..
g jenjalan..
makan2 angin..
nenek pon da tak masak lagi
tak larat lagi daah..
and the worst is
nenek sekarang suka memendam perasaan
layan perasaan
dia terasa anak2 dan cucu2 nak avoid dia

'yelaahh..aku dah tua..dah sakit..time sihat dulu, ramai la yang suka..tapi sekarang aku da tau la..org ade time sihat jer.."

dia senang nak menangis..
aku sedih tengok nenek sekarang nie..
dia asyik cakap perkara2 yang buat dia sendiri kecik hati..
on and on..
hmmm..
takmo tulis ape kes nya..
private..
nenek sekarang ni..
keadaan dia amat2 lah menyedihkan
da takde semangat .....

:'((((

kelmarin nenek semput..sesak nafas..tak dapat bernafas..suffocate..
cik dodi da nangis da..
ak lagi la..
ala xnak la citer..wat aku rasa nak nangis jer..
ni nenek da ok cikit..
hmm..nenek just sunyi..dia nakkan kawan..
yg boleh ajak berborak..ajak ketawa..
and specifically like what ummi had told me
nenek nak aku duduk dengan dia..
temankan dia..
kesian nenek..
tapi nanti aku dah naik sem
lagi 2 minggu lagi..
nenek, nenek jangan lah sedih2
'La Tahzan'..Karya Aidh Abdullah Al-Qarni
nenek kan suka baca buku tu kan?
nenek jangan sedih lagi ok..
Malina saaaaaaayyyyaaaaaaaannnnng sangat kat nenek..

I laap u soo much nenek~....

Nenek after operation


Nenek da ngantuk tapi sempat posing :p


Ni gambar before nenek sakit. Nenek (tudung biru) masa Majlis Pertunangan Kak Ila.


Malam aku teman nenek kat HBM :)

No comments: