Me & Him

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 22, 2009

Nilai kasih sayang

Assalamualaikum wbt

Hmm..tajuk aku kat atas tu memang berkisar tentang kehidupan kita sekarang
Kehidupan kita yang sedang menempa suka duka zaman remaja
Zaman di mana setiap manusia masih tercari2 identiti diri masing2
Ramai manusia yang terlingkup di zaman ini
Khayal..lalai dan leka dgn usia muda .. dgn kesihatan tubuh badan mereka.. ..mereka alpa dengan keadaan dunia sekeliling mereka..dengan keadaan orang2 sekeliling mereka
Asyik mahsyuk dgn dunia mereka sendiri
Yep ....aku sebagai salah seorang penghuni zaman ini mmg tidak butuh untuk menidakkan kenyataan di atas..
Tapi perkara yang amat2 lah aku kesaalll sekali..

Kenapalah sampai ada yang sanggup mengabaikan orang2 yg banyak berjasa pada diri kita??

Orang2 yang telah membesarkan diri kita..

Orang2 yg dah banyak berkorbanan demi kelangsungan hidup kita..

Orang2 yg sanggup berabes duit untuk pendidikan dan kemajuan diri kita..

Ayah dan ibu...susah sgt ke nak jaga??

Seorang mak boleh jaga sepuluh orang anak..tapi sepuloh org ank tu belom tentu lagi boleh jaga seoorraaanng sahaja mak ..ataupun ayah..

Ya ALLAH..

Diorang nie tak sedau ke yang mak bapak kitalah yg da byk berjasa dgn kita..even mereka takde setiap masa dgn kita.. tak byk spend time dgn kite
even kita byk terasa ati dgn kata2 mereka .. leteran mereka...
sedarlah..kita semua hanya ada satu sahaja ayah dan satu sahaja ibu kat dalam DUNIA ni..
Dunia ni sementara aje
Akhirat yang akan kekal abadi
Tak rugi pun kalau kita wat jasa dgn mak ayah kita..
Tak rugi pun..
Langsung tak..
Malah dapat pahala lagi tu..
berganda2 lagi kalau mak ayah kita senang hati dgn layanan kita..





Actually ade sebab aku tulis pasal topic ni
Tadi ak n cik dodi pergi ke HBM uk temankan nenek buat follow-up matanya..
Sementara menunggu cik dodi parking ketenye..ak pon g la amekkan wheel chair untuk nenek..nnk tak larat kalau jalan jauh2..
dia senang semput..
And then habis jer follow up, kitorang dikehendaki pergi ke farmasi untuk mengambil ubat..
Aku tengok nenek da monyok semacam..penat agaknye..or maybe bengkek sebab ubatnye semakin bertambah..
Hmm..kami pon duduklah tunggu giliran mengambil ubat..
Tiba2 ade seorang pakcik bertongkat datang menghampiri tempat duduk kami ..
Pakcik tu siap mintak kebenaran utk duduk di sebelahku..Kelihatan pakcik tu hampir2 seusia dengan nenekku..
Melihat keadaan pakcik tu yang keseorangan membuatkan aku tertanya2..kemana perginya anak2 atau saudara mara pakcik ni..??
Kakinye sedikit menggeletar..maklumlah..warga tua..
aku tercium bau minyak atar yang dipakainya..hmm..wangi.. :))
Terdetik rasa kesian melihat keadaan pakcik tu..
Lagipon wajah pakcik tu kelihatan agak familiar..

Lantas aku bertanya, 'pakcik sorang je ke?'

"Ya nak, sorang jer..."

senyap

"pakcik, datang sorang je..naik motor..anak2 pakcik tak boleh hantar pakcik..masing2 sibuk dengan kerja..anak yang bongsu masih bujang tapi..haiihh..orang bujang lah katakan...darah panas..manalah nak ambil tahu hal2 org tua dia.."

aku, nenek dan cik dodi terkebil2 mendengar penjelasan pakcik itu..

"pakcik tinggal dekat mana?" tanya cik dodi

"dekat telok mas nak"

lantas aku terus memotong "pakcik , saya dulu sekolah dekat telok mas..sekolah sharifah rodziah..pakcik tau?"

pakcik menjawab "emm..takkan tak tau..pakcik dulu pernah jadi jaga kat situ..dalam tahun 2006-2008 gitu..kendian pakcik berenti. dah tak larat nak..kaki ni da sakit sangat.."

aku memndang riak di wajah tua itu..sayu...

"oh patotlah saya macam pernah nampak aje pakcik ni" kataku
pacik itu menggangguk ramah

"pakcik ni tak tau lah nak.. aritu pakcik ada baca surat khabar metro..cerita pasal ada seorang ibu ni meninggal..pakcik rasa sayu bila baca semasa kat tanah perkuburan ibu tu pun anak2 dia sempat bergaduh pasal harta mak mereka..ya ALLAH..ntah2 anak2 pakcik tu pun camtu jugak nanti..kesian nak..tanah kubur mak masih merah lagi..kat atas kubur jugak anak2 boley bertekak rebutkan harta..apelaah nak jadi..dah la masa tua orang tua tu hidup,dibiarkannye..haaii'

aku tidak rasa terkejut mendengar beritu seumpama itu..bukannya fenomena baru..dah macam trend zaman sekarang org2 tua diketepikan begitu..

tapi

bila seorang tua yg bercerita perihal tu betol2 membuatkan aku rasa sayu..sayu yg teramat

aku rasa sebak..
n sedar betapa besarnya pengorbanan ibu bapa tapi langsung tak dihargai oleh anak2
kasih sayang mereka yg tidak ternilai..
boleh dicampak2 macam kain buruk..
aku terdengar sendu dari cik dodi..
cik dodi tentu rasa teramat sayu..
dia tidak punya suami..tidak punya anak..

"pakcik ni tadi pun pergi sini naik moto nak..kaki menggigil2 pon pakcik bawak jugak moto buruk tu...bawak jugak perlahan lahan..terberhenti2..anak2 langsung tak pedulik''

aku hanya mangangguk tanda faham luahan hati pakcik tu..dalam hati aku da berbakul2 seranah dah aku hadiahkan untuk anak2 dia tu..grrr..bengkek giler..

tiba2 nenek bersuara.. "itulah org muda..langsung tak ambil kisah hal2 org tua dia..kita dah takde sesiapa lagi..nak pergi curahkan perasaan kat siapa lagi? anak2 dah tak sudi dengar..malas nak dengau cakap kite lagi.."

aku perasan wajah pakcik itu semakin kelat bila mengiyakan kata2 nenekku.."pakcik tak tau la...anak2 mane la nak dengau cakap pakcik lagi..dengau cakap bini diorang..laki diorang..anak empat tapi sorang pon tak ambil peduli pasal pakcik.."

giliran kami tiba untuk mengambil ubat..cik dodi pergi ke kaunter..
pakcik itu terus mencurahkan perasaannye kepada aku dan nenek..selepas mengambil ubat..kami menunggu pula giliran pakcik itu mengambil ubatnye..sekurang2 nye pakcik tu tak rasa keseorangan...

tak rasa kesepian..

tak rasa kesunyian..

ak rasa sangat insaf..

hai anak...

lepas mengambil ubat, kami mengucapkan selamat tinggal..
tak abis lagi..
part time nak kuar hospital..
kami terperasan pakcik tu menunggang motosikal..
kakinya tertahan2 pada jalan tar semasa menuruni bukit...
n pakcik tu berhenti di bahu jalan..
dia menggosok2 dan merenggangkan sikit lututnya..
orang tua..
apelah daya mereka..
ya ALLAH..
kami tak daya lagi nak tengok pakcik tu..
apekan daya kami..

hanya doa dan simpati sahaja yg mampu kami hadiahkan
aku takkan buat ibu bapa ku begitu..
ini janjiku..
kita hanya ada satu sahaja bapa dan satu sahaja ibu..
yg telah banyak menabur budi pada diri kita..
masakan aku akan mengabaikan mereka..
tidak sesekali..
tidak akan sekali kali
smpai aku mati pon..insyallah selagi aku terdaya
aku akan jaga kebajikan org tua ku..
hmmm..
renungkanlah wahai insan yg benama anak..
n insaflah..
susah sgt ke nak jaga mak ayah sementara mereka masih hidup?
hargailah mereka...

No comments: